Live foley workshop + lyddebat

10. april 2015

Cinemateket, Gothersgade 55, 1123 København K

Rytmisk Center og CPH PIX: Live Foley Workshop

Rytmisk Center og CPH PIX havde inviteret til debat og Live Foley Workshop i Cinemateket. Den finske Foley Artist Heikki Kossi skulle vise sine færdigheder live på scenen med udgangspunkt i Christina Rosendahls seneste spillefilm: den roste paranoia-thriller Idealisten.

Arrangementet lå få dage efter den officielle CPH PIX-åbning, og salen var fyldt med lige dele fagfolk og filminteresserede. DR’s Filmselskabet var på pletten og sikrede sig i øvrigt en feature med Heikki Kossi til deres CPH PIX-special på DR K.

Udover Heikki Kossi var Idealistens øvrige lydteam også til stede: tonemester Peter Albrechtsen og komponist Jonas Struck. Instruktør Christina Rosendahl var naturligvis også en del af panelet. Rasmus Stolberg fra radiostationen The Lake var moderator.

Heikki Kossi er efterhånden en institution inden for Foley-faget. Han har mere end 200 produktioner på cv’et og har bl.a. arbejdet på film som ‘20.000 Days on Earth’ og adskillige danske film såsom ‘Ækte Vare’, ‘Dannys Dommedag’ og ‘The Visit’.

Peter Albrechtsen er Danmarks lydnørd nr.1. Han er uddannet tonemester og har arbejdet på en alenlang række danske og internationale film- og tv-produktioner.

Jonas Struck er guitarist og komponist. I den brede offentlighed er han nok mest kendt fra bandet Swan Lee, men de senere år har han dedikeret sig mere og mere til arbejdet med filmmusik og musiksupervision for bl.a. Ole Christian Madsen og Christina Rosendahl.

Betegnelsen ‘Foley Artist’ stammer fra lydpioneren Jack Foley. Han begyndte at arbejde på de første lydfilm i 20ernes Hollywood, da datidens mikrofoner kun kunne indfange dialogen og ikke scenernes øvrige lyde. Derfor blev Jack Foley og hans team hyret til at genindspille filmens lyde i et studie: fodtrin, tøj, rekvisitter, mv. samt lydeffekter. Mange af Jack Foleys (meget lavpraktiske!) metoder fra dengang bliver brugt den dag i dag.

Heikki Kossi kalder sig selv for ‘Sound Actor’. Han genspiller alle filmens scener med fokus på lydeffekterne. Han lever sig ind i de enkelte personers bevægelser og genskaber lydene en for en for at underbygge fortællingen og skuespillet.

Foley Artisten arbejder tæt sammen med filmens tonemester – i dette tilfælde Peter Albrechtsen. Tonemesteren har det overordnede ansvar for filmens sound design. Han bestiller bogstaveligt talt lydene hos Foley Artisten. Til udvalgte scener har tonemesteren og Foley Artisten et tæt samarbejde om at udvikle mere abstrakte lyde. Det fik vi en demonstration af i forbindelse med Heikkis workshop, hvor han viste sit arbejde med Idealisten live på scenen.

Heikki genskabte Foley-lydsporet fra fire udvalgte scener fra Idealisten. Første scene var en scene, hvor hovedpersonen, Poul Brink (Peter Plaugborg) går i Århus havn en regnvåd aften. Heikki viste, hvordan han tilpasser lyden af sine fodtrin til billedsiden med vand og kaffebønner på en medbragt flise.

Anden scene var en abstrakt løbescene, som har til formål at beskrive hovedpersonens sindstilstand. Igen viste Heikki, hvordan han skaber fodtrinene – denne gang for to karakterer. Desuden viste han, hvordan kreativ fortolkning af lyden af tøj er med til at skabe den rette stemning. Peter Albrechtsen havde bedt Heikki om at skabe en ‘helikoptertøj’-lyd – Heikki skabte lyden med kantstoffet fra sin søns vugge, og lyden blev toneangivende for scenens puls.

I en tredje scene var vi på et bibliotek i Washington, hvor Poul Brink er jagt efter gamle sagsakter. Heikki var meget optaget af lyden af papiret – der er forskel på lyden af nyt og gammelt papir! Derfor brugte han forskelligt papir alt efter, hvilke sagsakter Poul Brink har mellem hænderne. Det var vigtigt for Heikki, at man gennem lyden som publikum fik fornemmelsen af, hvor vigtige papirerne er for Poul Brink – “som at finde en diamant.”

Fjerde og sidste scene var en demonstration af Foley Artistens arbejde med meget abstrakte lyde. I en scene, hvor man ser en B-52 styrte og gå i brand på Grønland, ønskede Peter Albrechtsen en lydmæssig tekstur, som arbejdede organisk med den visuelle del af eksplosionen og flammerne. Heikki skabte lyden ved at kramme en plastikflaske rundt om mikrofonen. Det gav en dyb knasende og rumlende lyd, som sammen med det øvrige lyddesign gav scenen liv og krop.

Efter workshoppen fortalte panelet om udviklingen af filmen og filmens lydside. Christina Rosendahl fortalte bl.a., at hun involverede Peter Albrechtsen og Jonas Struck meget tidligt i processen – helt tilbage i manuskriptfasen – for inputs til, hvordan centrale scener af mere abstrakt og introvert karakter kunne fungere med fokus på lyd og musik. I det hele taget har lyddesignet været et centralt værktøj til karaktertegningen af Poul Brink.

Både musik og lyddesignet har desuden været med til binde fortællingen sammen. Der er mange spring i tid og geografi, så der er fx brugt mange lydbroer (hvor lyd og/eller musik føres fra en scene over i en anden) for at skabe flow i fortællingen. Samtidig knytter visse lyde sig til bestemte steder og personer. Peter Albrechtsen fortalte bl.a., at man altid kan høre lyden af måger, uanset hvor han er i Aarhus – derfor blev lyden af måger en måde at etablere geografien på.

Jonas Struck fortalte, at han har været involveret i projektet i ca. et år og har udviklet al musikken løbende i tæt samarbejde med både Christina Rosendahl og Peter Albrechtsen. Der blev ikke brugt noget skyggemusik (eksisterende musikeksempler, man bruger til at briefe komponisten med) i processen.
Og ofte blev Jonas Struck bedt om at levere demo-musik tidligt i klippeprocessen. Christina Rosendahl ønskede musik, der understregede hovedkarakterens drive og determinering.

Der var bred enighed om, at en film som Idealisten er godt eksempel på, hvad en film kan i forhold til at bruge lyd og musik aktivt i fortællingen. I parentes bemærket er netop lydsiden af filmen blev fremhævet i anmeldelserne.

Med slutreplikken “It’s going to be noisey!” fik Peter Albrechtsen lagt op til det annoncerede afterparty, hvor teamet fra Idealisten DJ’ede.

Opsummering

● Foley Artistens opgave er at styrke karaktertegningen og underbygge de enkelte scener
● Foley Artisten skaber reallyde (fodtrin, tøj, bevægelse, rekvisitter, osv.) ved at genspille filmens scener med fokus på lyd
● Foley Artisten arbejder sammen med tonemesteren, som er ansvarlig for filmens samlede lyddesign
● Idealistens instruktør har haft et tæt samarbejde med tonemesteren og komponisten helt fra manuskriptfasen
● Idealisten er et godt eksempel på en såkaldt lydfilm, hvor lyd bliver brugt aktivt i historiefortællingen, karaktertegningen og til at drive handlingen frem

Rytmisk Center arrangerer debatter, artist talks og workshops 8-12 gange årligt. Vi samarbejder med relevante partnere om arrangementerne. I panelet sidder altid stærke profiler med omfattende viden om emnet, der skal diskuteres.

Emnerne er alle forankret i vores undervisning inden for musik, film, kunst og kultur. Vi præsenterer løbende nye hold og kurser for børn, unge og voksne i København i dagtid, om aftenen og i weekenden.

Udover musikundervisning (instrumental og sammenspil), sangundervisning, lyd- og studieteknik, billedkunst, teater og skrivekunst, tilbyder vi målrettede forberedelseskurser til MGK, DIEM/Tonespace, LT, AM, mfl.

Tjek www.rytmiskcenter.dk for aktuelle kurser.

af Jens Christian Madsen, jensojenso@gmail.com
fotograf: Amir Molavi