Festivaldød

10. oktober 2011

Huset i Magstræde

Under temaet ‘Død i musikbranchen – Først festivalerne’ havde godt 100 mennesker fundet vej til Huset i Magstræde til sæsonens første debat. Med P6 Beats Carsten Holm som moderator kastede et kyndigt panel sig ud i at debattere festivalens rolle i Danmark, i dag og i fremtiden. Panelet bestod af Jesper Jensen (Start! Festival), Jeppe Nissen (Live Nation og CopenHell), Anders Sørensen (Ringsted Festival) og som panelets eneste jyske repræsentant, Mads Dahl (Alive Festival).

Non-profit eller kommercielt sigte
Efter en kort statusrunde fra paneldeltagernes festivaler, hvor undskyldningen “regnvejr” blev istemmet fra alle sider, fik et aktivt og kritisk publikum hurtigt drejet debatten over i en spørgetime til de enkelte festivalers grundlag. Her blev det klart, at de fire paneldeltagere var repræsentanter for forskellige tilgange til festivaldrift. Som repræsentant for den kommercielle festival Copenhell var Jeppe Nissen manden med øjet på bundlinien, der kort og godt udtalte:

– Jeg skal have overskud, ellers lukker festivalen.

I den anden ende af skalaen fandt man Mads Dahl fra den 100 % frivilligt-baserede non-profit festival, Alive. Spørgsmålet om afhængigheden af frivillig arbejdskraft eller en økonomisk base, populært omtalt som “den rige onkel”, blev centralt igennem hele debatten. Jesper Jensen udtalte blandt andet, at Start Festivalen sparer på pengene ved at erklære sig afhængig af, at der er nogen, der vil låne dem baggear til scenerne samt udpræget goodwill fra samarbejdspartnere og hårdtarbejdende frivillige. En platform Jeppe Nissen ikke ville kunne bruge på sin festival.

Fremtidens festival
Præmissen om festivalernes død fik både publikum og paneldeltagere op på mærkerne. Det startede en diskussion om festivalens natur og den massive vækst i antallet af festivaler, der er set i Danmark de senere år. Som en person blandt publikum bemærkede:

– I siger, at festivalen er ved at dø, men der er flere festivaler end nogensinde før!
Der blev stillet spørgsmål ved hvilken type festival, der vil være brug for i fremtiden. Flere af paneldeltagerne erklærede sig tilhængere af festivaler med en specifik niche som f.eks Copenhell, men påpegede, at der også kan være brug for at udfylde et lokalt behov og efterspørgsel efter en festival.

– Vi udfylder et behov for en alternativ musikkultur i Thisted, sagde Mads Dahl.

Anders Sørensen fra Ringsted festival tilbyder sin målgruppe – de 25-45-årige fra Ringsted og omegn – en god fest med fokus på det sociale element. Måske er det nogen gange mere end bare musikken, der gør en god festival.

Men har vi brug for de mange festivaler, der i dag eksisterer? Ikke hvis det skal være de samme navne i hver by, mener Mads Dahl, og flere fra publikum var enige. Jeppe Nissen måtte dog påpege, at mange af de mere folkelige festivaler, der huser mange af de samme danske navne kører udemærket, med Skanderborg Festival som det fremmeste eksempel. Start Festivalen tilbyder en platform til musikerne og branchen, og det behov findes stadig, mente Jesper Jensen, men bemærkede på baggrund af et faldende antal besøgende:

-Vi har været gode til musikerne og branchen, men måske ikke så gode til publikum.

Festivalen blev dermed ikke lagt i graven, men det blev konstateret, at det er nødvendigt for festivalerne at profilere sig i et festival-Danmark, der bliver mere og mere broget. Det gælder såvel den lokalt forankrede byfest som produktet til en specifik musikkultur.